Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Wat is het verschil tussen een KTL-behandeling en galvaniseren?


De trekhaken van Linnepe zijn leverbaar in een KTL-uitvoering en gegalvaniseerde versie. Vanaf maart 2012 zijn alle trekhaken voorzien van een KTL-behandeling én poedercoating. Tegen meerprijs kan een trekhaak in gegalvaniseerde uitvoering geleverd worden.

Waar staat KTL voor?
KTL is de afkorting van Kathodische TauchLackierung (elektrostatische dompellak).Het is een elektrostatisch verfproces waarbij het te verven deel in een vloeistofbad wordt ondergedompeld.

In een bad gevuld met een watergedragen kataforese lak bevinden zich een pluspool, minpool en het te lakken product. Met behulp van een gelijkstroomspanning worden de lakdeeltjes naar het product getrokken en ontstaat op het oppervlak een laklaag. Deze laklaag groeit aan totdat zich een gesloten en isolerende laag om het product heeft gevormd. Op deze manier is het mogelijk om moeilijk bereikbare plekken te voorzien van een laklaag. De laklaag wordt 15 tot 20 µm dik.
Na het elektrostatisch opbrengen van de lak wordt deze in een oven bij 180 tot 200 °C gedroogd en uitgehard.

Vaak wordt als voorbehandeling aan het KTL-proces het te verven deel gefosfateerd. Hierdoor wordt een betere hechting van de cataforese lak verkregen. Het KTL-proces biedt in combinatie met het zinkfosfateren de hoge corrosiebescherming. Dankzij de zeer dichte, gelijkmatige en dunne laklaag is het KTL-proces de ideale eerste grondlaag (primer) voor een poedercoating.

Voordelen van KTL ten opzichte van galvaniseren
Linnepe heeft het maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel, de belangrijkste reden om over te stappen op de KTL-behandeling is dan ook de lagere impact op het millieu. De "zichtdelen" worden naast de KTL-behandeling tevens voorzien van een poedercoating.


> millieu vriendelijker
> duurzaam
> automotive standaard