Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Leuk dat je onze site bezoekt. Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens. De overige cookies helpen ons de site en je bezoekerservaring te verbeteren. Ook helpen ze ons om onze producten beter bij je onder de aandacht te brengen. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief alle voordelen? Vink dan alle vakjes aan!

Wanneer kan ik hulpveren gebruiken?


Hulpluchtvering systemen, zoals de VB-CoilAir en de VB-SemiAir, bieden de mogelijkheid om, in beperkte mate, het veerprobleem zelf te regelen. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen blad- en schroefgeveerde voertuigen.
Bij bladgeveerde voertuigen wordt tussen het chassis en de achteras een luchtbalg gemonteerd die de bestaande bladveer ondersteunt (VB-SemiAir).
Bij schroefgeveerde voertuigen wordt in de schroefveer een luchtbalg gemonteerd die de bestaande schroefveer ondersteunt (VB-CoilAir).
Bij beide systemen kan men, door de druk in de luchtbalgen te variëren met behulp van het vulventiel, de rijhoogte, binnen bepaalde grenzen, zelf regelen.
Dit basis systeem is het startpunt voor de aanpassing en verbetering van de vering van uw voertuig.
De VB-CoilAir wordt standaard als één kamer systeem geleverd, dit wil zeggen dat luchtbalgen links en rechts met elkaar verbonden zijn. Het VB-CoilAir systeem werkt met één vulventiel.
De VB-SemiAir daarentegen wordt als twee kamer systeem geleverd, de luchtbalgen staan dus niet in verbinding met elkaar. De toepassing van een twee kamer systeem zorgt ervoor dat links en rechts van elkaar te scheiden zijn, waardoor het mogelijk is om bij kleine ladingsverschillen het voertuig toch recht te zetten. Hiertoe wordt bij een VB-SemiAir een tweede vulventiel geleverd.
Optioneel kan men het basis systeem uitbreiden met een druk controle systeem, het VB-PCS (VB-Pressure Control System). Tevens is het systeem uit te breiden met een (extra zware) compressor set, de VB-CK (VB-Compressor-Kit).
Beide systemen worden op de volgende pagina’s uitvoerig toegelicht.
In de set voor het basis systeem, de VB-CoilAir en de VB-SemiAir, zitten alle noodzakelijke, merk en type afhankelijke, onderdelen.
VB-Airsuspension levert de meeste sets standaard uit met een remaanpassing. Bij het merendeel van de bestaande voertuigen is dit onderdeel noodzakelijk voor een veilig en betrouwbaar rijgedrag en een optimale remwerking van uw voertuig.

Voor technische uitleg van deze remaanpassing zie elders op deze site.

De levering van een basis hulpluchtveersysteem* bestaat o.a. uit;
> balgen
> bevestiging- en reactiesteunen
> diverse bevestigingsmaterialen
> diverse beschermingsmaterialen
> vulventiel(en)
> luchtkoppelingen en aansluitkoppelingen
> luchtleiding(en)
> rem aanpassing (indien noodzakelijk)
> montage handleiding.
(*) Afhankelijk van het type voertuig kan het beschreven systeem afwijken.


Hulpluchtvering biedt de volgende voordelen*:
> Hogere rijhoogte en een grotere veerweg
> Grotere stabiliteit
> Scheefhangen wordt verminderd (twee kamer systeem)
> Veerkracht kan worden gevarieerd
> Relatief goedkoop
> Carrosserie, inrichting en belading blijven beschermd tegen schade
> Zware belading is vanaf de buitenkant niet meer zichtbaar
> Schokdempers worden minder belast

Hulpluchtvering heeft de volgende nadelen*:
> Het rijcomfort kan na aanpassing soms tegenvallen doordat de standaard vering een te grote invloed heeft op de totale werking.
Indien dit het geval is verwijzen wij u graag naar onze VB-FullAir / VB-NivoAir brochure en informatie deze site. Vrijwel zeker dat één van deze systemen wel een oplossing voor uw comfort probleem biedt.
> Doordat in veel gevallen de ruimte tussen chassis en as beperkt is, is er slechts plaats voor kleine luchtbalgen. Kleine luchtbalgen betekent dat er een kleine kracht kan worden geleverd, er kan dus maar beperkt “hulp” worden geboden.
Kleine luchtbalgen hebben verder het nadeel dat ze met een hoge luchtdruk en een gering luchtvolume werken en hierdoor direct “hard” zijn waardoor een oncomfortabel rijgedrag ontstaat. Dientengevolge kan bij sommige hulpluchtvering systemen de verbetering in stabiliteit en het toenemen van de rijhoogte tegenvallen.
> De voordelen van een hulpluchtvering kunnen in bepaalde gevallen slechts beperkt van toepassing zijn omdat het voertuig chassis “gevoelig” is voor overbelasting en er daardoor niet met hoge luchtdrukken kan worden gewerkt.

(*) Afhankelijk van de uitgangssituatie